
Pojem luxus stojí na vratkých nohách. Zoberme si obľúbené slnečné okuliare Ray Ban dnes je to značka ktorá patrí medzi najobdivovanejšie v módnom priemysle. Len pár desiatok rokov predtým patrila medzi strednú až nižšiu triedu v oblasti slnečných okuliarov. Okuliare Ray Ban, síce svetoznáme (do portfólia patri asi najznámejšie modely slnečných okuliarov vôbec – Wayfarer, Clubmaster, či Aviator) sa predávali všade – na pumpách, v novinových stánkoch, či trafikách za jednotnú cenu 29 dolárov.
No potom prišla Luxottica, obrovská talianska firma vyrábajúca slnečné okuliare, Ray Ban kúpila, stiahla všetky okuliare z trhu na celý rok. Luxottica je v oblasti slnečných okuliarov monopolom – vyrába vyše 80% značiek okuliarov na svete (okrem Ray Ban aj Oakley, Persol, Oliver Peoples, Chanel, Prada, Giorgio Armani, D&G, Burberry, či Versace), vlastní popredných distribútorov okuliarov v USA a môže tak kontrolovať trh a určovať ceny, či to čo sa bude predávať.
Po návrate okuliarov Ray Ban na trh sa z nich stal tovar vyššej triedy – dnes sa predávajú za 150 dolárov a viac. Bez akejkoľvek zmeny v kvalite je dnes Ray Ban aj napriek päťnásobnej cene najpredávanejšia značka okuliarov na svete. Presvedčili svet o luxuse tejto značky.
U nás okuliare Ray Ban nenájdete – od dôb ikonických Wayfarerov príliš inovácie do sveta okuliarov nepriniesli. Aj preto sa do popredia dostávajú mladé a inovatívne značky hlavne od malých značiek, ktoré sa neboja experimentovať. Značky ako SUPERRETROFUTURE, Gentle Monster, Perverse, či Le Specs síce nenájdete na každom kroku, no práve oni dnes udávajú trendy v oblasti slnečných okuliarov.